Recenzie: Viața mincinoasă a adulților, de Elena Ferrante

Viața mincinoasă a adulților

Viața mincinoasă a adulților. Pentru mulți, prea mulți, minciuna reprezintă o adevărată artă. Pentru a face față existenței, oamenii mint și, mai grav, se mint pe ei înșiși, ascunși în spatele unor false adăposturi, își trag pe ceea ce simt, gândesc și fac câte o glugă neagră care îi transformă în entități superficiale, dedate diluării realității și unor autosugestii care nu au legătură cu realitatea, de tipul „îmi iubesc soția”, „sunt fericit”, „nu știam ce fac”, mici minciuni „nevinovate” de fiecare zi care nu înseamnă, în tabloul general, decât pur și simplu fugă de reflecție onestă.

Elena Ferrante consideră chiar și literatura de ficțiune un soi de minciună, dar acel tip care se folosește de butaforie pentru a devoala un adevăr. Nemotivată de interes personal, ficțiunea din Viața mincinoasă a adulților arată, de fapt, felul și gradul în care minciuna din viața reală îi rănește pe cei din jur. În numele forței ficțiunii, scriitoarea realizează o lucrare despre adevărul învelit în minciună. Acest concept este întruchipat de adolescenta Giovanna, care află cum au mințit-o dintotdeauna adulții din jurul ei. Și mai ales află că, în final, conținutul minciunilor este mult mai simplu decât sofisticarea din stilurile de a minți – exagerare, omisiune, justificare, revoltă disproporționată etc.

Cumpără cartea cu reducere de aici.

În Viața mincinoasă a adulților, Tatăl Giovannei este profesor la un liceu bine cotat și un intelectual de tușă marxistă a cărei aprobare este esențială pentru tânăra eroină. Mama fetei predă greacă și latină și este pasionată de romane de dragoste, iar prietenele Giovannei, frumoasa Angela și poetica Ida, sunt tot de familie bună, fiicele amicilor părinților săi. Totul pare idilic și liniștit până în ziua în care Giovanna aude o discuție îmtre mama și tata. „Cu doi ani înainte de a pleca de acasă, tata i-a spus mamei că sunt foarte urâtă. Aceste cuvinte mi-au rămas fixate în minte”. Și așa începe o poveste despre întreaga lume.

Giovanna a crescut apoi marcată de o aspră instanță interioară care i-a judecat judecată ființa, a corpul, a început să aibă rezultate tot mai proaste la învățătură și a ajuns să vrea să afle totul despre mătușa Vittoria, sora tatălui, cu care se părea ă începe să semene prea mult, „o arătare cu o siluetă demonică” a cărei vulgaritate și cruzime tatăl idolatrizat le detestase dintotdeauna. Decisă să afle toată povestea respingerii reciproce dintre frați, Giovanna aude – și mai ales ascultă – despre cum tatăl ei o demascase pe Vittoria atunci când ea se îndrăgostise de un bărbat însurat și astfel părintele idealizat se vădește un burghez obtuz, închistat, invidios și oportunist. Firește, și Vittoria minte copios în legătură cu amorul interzis, iar Giovanna învață să „navigheze” printre minciunile celor doi – și nu doar ale lor – pentru a-și crea un stil propriu… de a minți: „Nu sunt deșteaptă, dar citesc multe romane. Și, în loc de propriile cuvinte, atunci când trebuie să vorbesc îmi vin în minte fraze din cărți”.

Cartea Viața mincinoasă a adulților, de Elena Ferrante poate fi comandată online, cu reducere, de la Elefant, Libris sau Cartepedia.

26