Succesiunea dezastrelor („Al cincilea val”, de Rick Yancey)

Cartea lui Rick Yancey este scrisă într-un asemenea ritm alert iar povestea are o asemenea forţă, încât devine greu s-o laşi din mână. Naraţiunea dublă dă o notă „electrică” desfăşurării timpilor cărţii, cu întoarcerile bruşte oferind perspective diferite şi menţinând atenţia la cote maxime.

De altfel, acest tip de dublare oferă planuri extinse de înţelegere a misterului care se dezvăluie şi se dovedeşte eficient pentru echilibrarea abordării atunci când autorul are o optică diferită de cea care este în desfăşurătorul aventurii.

• al-cincilea-valCarte publicata in 2015 la Editura Art
  • Data aparitiei: Martie 2015
  • Colectia YoungArt
  • Traducator: Laura Sandu
  • Tip coperta: Cartonata
  • Format: 140×205
  • Numar pagini: 530
  • ISBN: 978-606-9363-19-5

Povestea spusă de Yancey începe cu pătrunderea unei nave extraterestre în orbita Pământului. Nu se emit semnale de niciun fel, ceea ce îi lasă pe pământeni doar în postura de a specula despre intenţiile vizitatorilor. Apoi se declanşează dezastrul, în valuri succesive: un puls electromagnetic aruncă planeta în era preindustrială; un obiect metalic gigantic este lansat într-o falie geologică şi provoacă un tsunami care îneacă toate coastele Terrei; un virus necunoscut şterge de pe faţa Pământului 99% din totalul populaţiei; forme umanoide cu „conştiinţă” extraterestră vânează pământenii supravieţuitori. Este greu de imaginat o poveste în care mai multe lucruri înspăimântătoare să se întâmple mai multor oameni cumsecade.

Acţiunea dă în clocot şi intră în scenă personajele principale: Cassie, o fetiţă de 12 ani de regulă nebăgată în seamă, Sam, fermecătorul ei frăţior, Ben, liceanul sportiv de top şi Evan, un tânăr misterios. Poate până aici amatorilor de thriller-uri SF nu li se pare mai mult decât un conglomerat de simboluri ale culturii pop a genului, dar autorul le pune în mişcare împreună cu personajele într-un fel aparte, unic. Astfel, după ce îi sunt ucişi părinţii – mama din cauza virusului, tatăl ucis de umanoidul nu prea… uman – Cassie pleacă în căutarea fratelui ei, care se află într-un adăpost pentru copii, cu un M-16 în micile ei mâini. Rănită de un extraterestru, este salvată de Evan, iar cei doi îşi unesc forţele, deşi rămâne un mister felul în care a reuşit tânărul să supravieţuiască. Nu departe, Ben, chinuit de vina de a-şi fi abandonat sora, este recrutat pentru a conduce o unitate de soldaţi copii care îi caută pe cei „infestaţi” (oameni ale căror trupuri au fost „ocupate” de inamic). Coagularea aventurilor lor într-o mare centrifugă conduce spre un final demn de seria Bond.

Unul dintre cele mai interesante aspecte ale abordării lui Yancey este faptul că în cartea sa adulţii nu au spaţiul principal. Devine foarte uşor pentru cititor să empatizeze cu Cassie, de pildă: poţi simţi că o cunoşti dintotdeauna, că are toate datele unui copil obişnuit din viaţa reală, iar plasarea unui asemenea personaj într-un atare context nu face decât să sporească tensiunea lecturii. În plus, amintitul dublaj al discursului duce cu gândul la felul în care tinerii percep lumea şi experimentează vârsta tuturor tulburărilor cu putinţă.

Oricât de multe (unele chiar dubioase) scenarii de invazie a extratereştrilor a livrat până acum literatura de acest tip, „Al cincilea val” se recomandă amatorilor de cărţi bune ale genului.

Cartea o puteți cumpăra cu reducere de aici.

0