Recenzie la cartea Acolo unde cântă racii, de Delia Owens

Acolo unde cântă racii

Acolo unde cântă racii, cartea de debut a conservaționistului Delia Owens este deja de trei ori o senzație: bestseller „New York Times”, vânzări care urcă la cer și o adaptare cinematograică pe drum, „adjudecată” de Reese Witherspoon, care a „prins” povestea prin clubul său de carte.

Kya Clark are 6 ani și trăiește singură într-o zonă mlăștinoasă din Carolina de Nord. A fost abandonată de familie și are, așadar, un prim handicap: cel social. Suntem în 1952 și un copil învață de la natură și cum să vâneze, și cum să se hrănească, și cum să se adăpostească, și cum să se ferească de polițiștii care uneori mai trec prin zonă. Singura legătură a copilei cu lumea „civilizată” se petrece în momentele în care merge să vândă peștii pe care îi prinde, într-o localitate de la marginea mlaștinii.

Complet neștiutoare în „ale oamenilor” și ale societății lor, Kya crede că părinții săi se vor întoarce într-o zi; animalele din jur fac asta. Firește, așteptarea este în zadar, iar între timp fata crește, devine o adolescentă și atrage atenția unor băieți din orășel, Tate și Chase. Tot din observarea vieții animale aplică regulile și în raporturile cu cei doi și, crucial, din raporturile dintre necuvântătoare este prevenită despre ce înseamnă un prădător.

Acolo unde cântă racii este o carte complexă fără să fie complicată inutil. Construită solid, pe un început care relatează despre o moarte suspectă în zonă și o investigație care implică bigoți ce dau vina pe „fata din mlaștină”, povestea pendulează captivant între viața sălbatică, de copil, a Kyei și cea de adult. Tânăra se maturizează în acest angrenaj de ură fără motiv, suspiciune și speculație nefondată, și ajunge să-i deteste pe oamenii din oraș la fel de tare cât o detestă aceștia, la rândul lor. Chiar plasată în anii 195-1970, narațiunea vorbește despre teme grave și cât se poate de prezente: diviziunea socială, intoleranța, complexitatea fragilă a naturii, subiecte atât de relevante la început de mileniu trei. Toate acestea sunt puse în scenă de o autoare care folosește metodele „de modă veche” de a trata literatura și asta este numai de bine: personaje convingătoare, complot excelent gestionat, descrieri minunate, memorabile.

Cu certe componente cinematografice, încărcată de simboluri și de trimiteri la lumea animalelor, care uneori joacă mai cinstit și furnizează tabloul de bază al relației prădător-victimă, „Acolo unde cântă racii” este povestea unui personaj original, ale cărui metode de supraviețuire frizează deseori un eroism de care Kya nici măcar nu este conștientă; în fond, ce știe ea despre această noțiune pe care oamenii au inventat-o pentru propria lor lume?

Cumpără cartea Acolo unde cântă racii, de Delia Owens, de la Elefant, Libris sau Cartepedia.

0