Abţibilduri („Redescoperind Drumul Mătăsii”, de Colin Thubron)

Colin Thubron a fost unul dintre autorii care au revoluţionat cartea de călătorie, stabilind borne ca „Printre ruşi” sau „În spatele Zidului”, minunate povestiri despre lupta Asiei cu dictaturile. Pe această linie vine şi „Redescoperind Drumul Mătăsii” – confruntarea „faţă în faţă” a observatorului cu schimbările lumii care cândva era comunistă, iar astăzi este marcată de fanatism.

• redescoperind-drumul-matasiiCarte publicata in 2013 la Polirom
  • Colectia Hexagon. Cartea de calatorie
  • Traducator: Ciprian Siulea
  • Format: 135×200
  • Numar pagini: 384
  • ISBN: 978-973-46-4043-0

Asia centrală a fost o preocupare constantă pentru Stalin, care a făcut tot posibilul să fragmenteze lumea musulmană din mijlocul imperiului său şi istoria consemnează, de pildă, desfiinţarea a 26.000 de moschei de pe teritoriul fostei URSS. Dar „steaua roşie” nu a strălucit niciodată în această lume; odată cu căderea „închisorii popoarelor”, toate aceste naţiuni au fost imediat infiltrate de organizaţii ca al-Qaeda. Călătoria autorului este una epică şi, în absenţa unui complot, înviorată cu dese apeluri la elemente spectaculoase şi momente istorice grandioase, precum şi cu imaginare dialoguri ale lui Thubron cu locuitorii de pe vechiul Drum al Mătăsii. Din estul Chinei în Turcia, cartea „taie” prin Afganistanul instabil, în care talibanii sunt la ordinea zilei, prin fostele republici sovietice în care Islamul şi-a recăpătat dominaţia, înfăţişează lumi în care tranziţia spre democraţie este un deziderat aproape imposibil, priveşte „perplex” la Siberia…

Mesajul subliminal al autorului este, per ansamblu, unul de resemnare. Unul dintre punctele drumului Mătăsii, oraşul Samarkand, nu mai tranzitează aur şi mătase, ci DVD-uri pornografice. Este captată de capitalism o lume care pare atât de departe de el. Identitatea contemporană a Drumului Mătăsii în viziunea lui Thubron include comercianţi veroşi din Hunan, prostituate din Uzbekistan, kurzi volatili. Peste tot, emblemele comerciale ale lumii vestice sunt prezente, dar parcă lipite ca nişte abţibilduri; nu par să facă corp comun cu locurile şi oamenii.

Scrisă cu meşteşug, îndelung şlefuită, cartea Drumului Mătăsii este mai mult decât o călătorie; este un tablou.

Cartea poate fi cumparata online: de la elefant, de la libris sau de la eMAG.

0