Recenzie: Calea revelată, de Oprah Winfrey

Calea revelată

Într-o lume literară a autobiografiilor de tot felul și a sfaturilor mai mult sau mai puțin abstracte despre dezvoltare personală, Calea revelată – cartea semnată de Oprah Winfrey, de mulți ani considerată una dintre cele mai influente personalități ale lumii, are meritul de a fi foarte onestă, foarte directă și, remarcabil, de a nu încerca false modestii inutile.

Pentru cine vrea, recomandările lui Oprah din Calea revelată pot fi lecții; nu oricine se poate mândri că a „sculptat” o alee luxuriantă cu trandafiri planetari pornind de la o băltoacă plină de noroi. Plecată să cucerească lumea dintr-o perferie săracă, segregaționistă, din Mississippi, tânăra care ducea cu ea un bagaj enorm de abuzuri domestice avea să dovedească acel anume tip de genialitate care face unii oameni să izbândească „cu materialul clientului”, mai precis prin a detecta ce cere lumea și a oferi acel ceva. „Nu cred în noroc. Pentru mine, noroc înseamnă pregătirea minuțoasă a momentului când apare oportunitatea”.

Pentru alți cititori, experiența de devenire a lui Oprah Winfrey, personalitate publică de care foarte puțini pământeni nu au auzit, mai faimoasă decât nenumărați oameni de știință și artiști care au schimbat lumea, poate reprezenta un model. „Atunci când ești atent la ceea ce îți alimentează energia, te miști natural spre ceea ce ai fost menit să devii”. Totodată, cu siguranță, cartea„Calea revelată” este de cel mai mare interes pentru cei ce vor să deslușească potecile succesului, dat fiind faptul că Oprah nu lipsește din topurile de toate felurile ca una dintre cele mai bogate și mai redutabile femei de afaceri. „Oamenii nu-și dau seama de tenacitatea mea. Odată ce m-am angajat spre un lucru și îmi doresc din toată inima să funcționeze, nu-mi imaginez ce ar putea să mă facă să renunț. Nu poate fi învins cineva care știe exact cine este”.

Nu în utimul rând, lectura mărturisirilor lui Oprah din Calea revelată despre propriul drum are o profundă componentă psihologică. Pe de o parte, celebra personalitate publică invocă obligativitatea empatiei în orice întreprindere personală, iar pe de altă parte punctează „ascultarea vocii propriei vieți, care ne vorbește întotdeauna”.

Atunci când cititorul stă față în față cu mărturisirile unei personalități care a ajuns „mare cât lumea”, poate fi dificil de rezonat cu deschiderea sufletului celui ce a ajuns în vârf. Doar parcurgând cu inima deschisă, fără prejudecăți și fără o distanțare artificială fiecare nucleu prețios de învățătură generat de o lecție aspră de viață se poate extrage esența unei cărți de un asemenea calibru. În final, volumul „Calea revelată” nu este o poveste, ci o trăire, nu este o derulare cu potențial cinematografic, ci o trântă cu viața, nu este o etalare de victorii romanțate, ci argumentația celor care nu renunță niciodată și care nu pierd vremea repetând greșeli.

Spre deosebire de multe alte celebrități, precum și de nenumărați reprezentanți ai unor elite distante, influenta Oprah Winfrey a învățat, dintr-o experiență personală extraordinară, că „nu există cu adevărat a face fără a fi” – pe scurt, o pledoarie pentru simplitatea recunoașterii propriei persoane înainte de a aborda complicatul drum spre o devenire care atât de ușor poate fi dictată de reperele altora.

Cartea Calea revelată, de Oprah Winfrey poate fi comandată online de la Elefant, Libris sau Cartepedia.

1