Când te prinzi în propria țesătură (recenzie la cartea “Pendulul lui Foucault”, de Umberto Eco)

Umberto Eco – Pendulul lui Foucault, trad. Ștefania Mincu, Ed. Polirom, 2013

Cumpara cartea cu reducere de aici.

pendulul-lui-foucaultUmberto Eco m-a fascinat mereu prin erudiția sa, prin imaginația (inspirată din texte vechi) debordantă – fiindcă nu este suficient să fii foarte documentat, mai este nevoie și de un strop de talent. Cine a citit cel puțin un roman din puținele sale volume de beletristică, știe că Eco este unic, el nu se încadrează în post-modernitate, unii spun că se află în modernitate. Am mai citit de el: Cimitirul din Praga, Numele trandafirului, Baudolino, Minunea Sfântului Baudolino și ceva texte despre semiotică.

Personal, chiar dacă fac un efort să citesc o carte de-a sa, deseori ducând-mă la dicționar, recunosc ceva idei pe care vrea să le aducă la lumină, prin beletristică. Stereotipuri, mituri pe care își propune să le spargă. Trebuie doar să vrei să crezi.

Și ca să dau un exemplu, un subiect mult detaliat în Cimitirul din Praga, aduc în discuție Protocoalele din Sion, acele presupuse documente pe care le-ar fi scris evreii, ce dezvăluie planurile acestora de a cuceri lumea. Originea lor (în nici un caz nu au legătură cu evreii, fiind la mijloc jocuri politic-economice) este foarte bine explicată de Eco în cele două cărți. Ba mai mult, în cartea de față el vorbește, prin vocea naratorului, Casaubon, despre faptul că evreii nu ar face parte din nicio conspirație, nu ar avea nici un secret măreț, la fel și iezuiții. A fost doar o conjunctură, ca să nu zic altfel, în care ei au devenit țintă, chiar Hitler căutând la ei ceva, dar aici este deja ficțiune. Sau nu?

În fine, cert este că Eco ridică niște probleme de natură semiotică și nu numai, în Pendulul lui Foucault, și știm cât de mult ne interesează limbajul și semnele. Poate și de aici atâta mister ce dăinuie de secole. Atunci când găsești un simbol, încerci să-i atribui diferite semnificații, care duc la alte semnificații, și la alte semnificații, și la alte semnificații, unde n-ai nici certitudinea că ar fi aproape de realitate.

Cam așa se întâmplă și cu cele trei personaje principale ale lui Eco, Casaubon – care termină o licență despre templieri, Belbo și cabalistul Diotavelli, cei din urmă lucrând full-time la o editură din domeniul ocultismului, Garamond. Numele este dat de patronul Garamond, un tip alunecos care are în același timp și altă editură, Manuzio, și care-i publică doar pe cei care plătesc, indiferent de calitate.

Totul pornește de la un individ dubios, colonelul Ardenti, care vine cu un manuscris unde susține ipoteza misterioasă a unui complot pus la cale de Cavalerii Templieri după dizolvarea ordinului. Și chiar vine cu o bucată dintr-un mesaj, unul din cele șase mesaje care urmează să fie descifrate de-lungul a 600 de ani, întâlnirile având loc la fiecare 120 de ani. Doar că ceva merge prost, din cauza schimbării calendarului, și mesajele se întrerup.

Peripețiile celor șase grupuri nu se limitaseră la căutarea hărții. Probabil că templierii, în primele două părți ale mesajului, anule cele aflate în mâna portughezilor și a englezilor, se refereau la un Pendul, dar ideile asupra pendulelor erau încă prea puțin clare. Una-i să faci să deseneze un fir cu plumb și alta să construiești un mecanism atât de precis, încât să fir luminat de soare exact în secunda nimerită. Motiv pentru care Templierii calculaseră șase secole” (p. 527)

Chestiunea este lăsată așa câțiva ani, când Casaubon, fiind plecat în Brazilia, întâlnește un alt personaj important în poveste, intelectualul Aglié, care susține că ar fi Contele Saint-Germain. Cu el se întâlnește și în Europa, când Casaubon revine și devine angajat al editurii Garamond unde, împreună cu cei doi, inventează Planul. Acest Plan, care-i secătuiește, devine, din simple asocieri și trimiteri la documente istorice, mai mult decât ei și se dovedește că s-au implicat peste puterile lor și că nu mai există drum de întoarcere. Planul îi cuprinde și, cum se spune, ceea ce inventezi poate deveni adevărat.

Editura hotărăște să publice cărți despre ocultism, să selecteze volume din noianul de manuscrise primite, sub umbrela colecției ”Isis dezvăluită”. Atunci apare domnul Aglié care, pe lângă misiunea principală de a selecta manuscrise, îi introduce într-o societate a misterului, a ritualurilor, o lume intangibilă pentru majoritatea oamenilor. Menționez că orice lucru, orice denumire, orice ritual, sunt puse cu un scop, au avut o semnificație în istorie și au însemnat ceva. Noțiunile mele se opresc la problema antisemitismului unde pot spune că ceea ce găsim are ca bază realitatea, dar sunt sigură că și celelalte date sunt culese din istorie.

Cu ajutorul mașinii lui Belbo, Abulafia, strămoșul calculatorului, ca să-i spun așa, Casaubon (da, și acest nume are semnificația lui) ne ține pe firul narațiunii, cu ajutorul anumitor documente pe care Belbo le lăsase în urmă. De ce? O să aflați.

Mai sunt și alte teme importante de urmărit în carte, mă rezum la aceste sumare idei. Cartea are 750 de pagini, cu scris mic, și 120 de capitole. Vă spune ceva 120? Semnificații, semnificații, semnificații. Mister. Și mi-a plăcut foarte mult.

Îmi permit să închei într-o notă dramatică sau depinde cum poate fi văzută, un citat extras din volum care nici măcar nu are legătură cu cartea, dar este relevant pentru mulți: În adolescență, toată lumea a scris poezii, apoi poeții adevărați și le-au distrus, iar poeții slabi le-au publicat. (p. 718)

Cumpara cartea “Pendulul lui Foucault”, cu reducere, de aici.

24