Lansare de carte: Ii urasc, ma!. O antologie a pamfletului. De la cronicarii munteni la Pamfil Seicaru

Ii urasc,ma!

In Ii urasc, ma! O antologie a pamfletului. De la cronicarii munteni la Pamfil Seicaru, Magda Raduta inventariaza si analizeaza numele importante din istoria pamfletului romanesc, care sunt apoi chemate la apel prin cateva dintre textele lor emblematice.

Marti, 20 iunie, ora 19, aflam ce au avut de impartit cu lumea sau cu contemporanii lor cronicarii munteni, comisul Ionica Tautu, Dimitrie Bolintineanu, Cezar Bolliac, Ion Heliade-Radulescu, Eminescu, Caragiale, Arghezi, N.D. Cocea, Ion Vinea, E. Lovinescu, Petre Pandrea, Isac Ludo si Pamfil Seicaru.

Vor vorbi: Magda Raduta, Ioana Parvulescu, Mircea Vasilescu si Cosmin Ciotlos. Moderator: Marieva Ionescu.

Actorul Dan Radulescu va citi cateva fragmente din textele pamfletare din volum.

“In lunga sa istorie, incepand cu satirele antice si cu oratoria de tribuna, pamfletul e, covarsitor, un discurs social al infruntarii: o proba a actualitatii, un denunt al relei alcatuiri din lumea prezentului, un protest direct, public si vehement. E nascut din indignarea in fata nedreptatilor si nu se da inapoi de la nimic, riscand totul ca sa le demaste. Singur martor, si inca neputincios, al iremediabilului dezastru, pamfletarul nu poate fi altfel decat atroce si spumegat. El sta singur in «coltul adevarului», neascultat de nimeni, si cu atat mai vehement cu cat dezastrul e mai intins.

Antologia de fata cuprinde o selectie de texte pamfletare romanesti de pana la al Doilea Razboi Mondial, care incearca sa dea imaginea unui gen practicat cu pasiune si verva in intreaga literatura si publicistica de la noi. Incepand cu artagosii cronicari munteni, care fac pamflet din temperament si din loialitate, pana la infruntarile din gazetele interbelice, in traseul pamfletului romanesc se citesc, simultan, istoria confruntarilor sociale si dificilul drum catre modernizarea formelor institutionale romanesti, dar si modificarile pe care discursul literar le inregistreaza in acelasi timp cu socialul, caruia ii apartine si asupra caruia actioneaza.

Majoritatea pamfletelor antologate aici sunt texte care au intrat in literatura din gazetarie, purtandu-si in egala masura actualitatea si indignarea care imbraca forma unei violente verbale dezlantuite (si uneori insuportabile – numai ca pentru pamflet norma e insuportabilul). Citite in insiruirea lor cronologica, pamfletele aduc la lumina siruri vechi si lungi de strambatati: monarhi cruzi si demnitari dintr-o ierarhie ticalosita, la Radu Greceanu, N.D. Cocea, Petre Pandrea, Pamfil seicaru, clerici fatarnici la Arghezi, legi prost alcatuite la Ion Heliade-Radulescu, Mihai Eminescu si, iarasi, Arghezi. E imaginea, cu totul intunecata, a unor vinovatii pe care pamfletarii le denunta neobosit, in invective spumegate, de aproape doua secole.” (Magda Raduta)

Scrisul Magdei Raduta e variat, expresiv si rasplatitor. Avem de-a face, in mod evident, nu doar cu un om pasionat de obiectul cercetarii, ci si cu un stilist. Ea nu ofera cititorilor profilul unui filolog pedant si dornic sa epateze, ci rezultatul unei munci asezate, duse la capat cu lumina pe chip. Un cercetator care scrie despre floretistii cuvantului are la randul sau floreta la brau.” (Radu Paraschivescu)

Magda Raduta s-a nascut la Ploiesti in 1977. A studiat la Facultatea de Litere a Universitatii Bucuresti (specializarea romana-franceza) si la École des Hautes Études en Sciences Sociales (DEA in sociologie literara). Este lector universitar la Departamentul de Studii Literare al Facultatii de Litere, Universitatea Bucuresti. A publicat volumul “Nici manusi, nici mila”: Trei pamfletari interbelici (Editura Universitatii din Bucuresti, 2013) si articole pe teme de istorie si sociologie literara romaneasca, in mai multe volume colective si reviste de specialitate din Romania, Franta si Italia. A tradus din limba franceza din Jón Kalmann Stefánsson, André Gide, Sandrine Treiner, Salomon Malka, Martha Bibescu etc.

Comunicat Editura Humanitas

1