Recenzie la cartea Vorbește ca la TED, de Carmine Gallo

Vorbește ca la TED

Dacă ați căutat vreodată un ghid despre cum se ține un discurs care să convingă oamenii în legătură cu o anumită idee, care să creeze impact, să vândă un produs sau un seviciu, să vă aducă un job nou sau care pur și simplu să vă ajute să construți discursuri mai bune, atunci cartea lui Carmin Gallo, Vorbește ca la TED, este una mai mult decât potrivită.

Gallo prezintă prin intermediul acesteia mai multe tehnici de public speaking care ajută atât la consolidarea încrederii în sine, cât și la dezvoltarea capacității de persuasiune corelată cu autenticitatea.

Așa cum ne spune autorul însuși, un discurs reușit ține de trei elemente cheie care îl fac atractiv pentru public, captând astfel atenția:

„Filosoful grec Aristotel este unul dintre părinții fondatori ai teoriei comunicării. În opinia sa, convingerea apare atunci când sunt prezente trei componente: etosul, logosul și patosul. Etosul este credibilitatea. Avem tendința să fim de acord cu oamenii pe care îi respectăm pentru realizările, titlul și experiența lor sau pentru alte lucruri. Logosul reprezintă mijloacele de convingere ale logicii, informației și statisticii. Patosul este apelul la emoții.” (Gallo, p. 70).

Autorul analizează din mai multe perspective discursuri din domenii variate ale celor care participă în calitate de speakeri la conferințele TED (Technology, Entertainment, Design) și le îmbină cu vasta lui experiență în calitate de consilier în comunicare pentru branduri renumite.

Structură

Ce ne învață Gallo concret prin intermediul cărții sale? Exact cele trei principii ale comunicării enunțate și de Aristotel: etos, logos și patos. Vorbește ca la TED este structurată în trei părți principale din care se pot extrage aceste trei componente esențiale: Partea I: Aspectul emoțional (patosul), Partea a II-a: Elementul noutății (logosul)și Partea a III-a: Aspectul memomrabil (etosul).

Pentru ca un discurs să aibă succes toate aceste trei elemente trebuie să se regăsească în conținutul său. Nu e vorba doar despre cuvintele propriu-zise, ci și despre context, modul de prezentare al celui care ține discursul, despre informația pe care o prezintă, dar, mai ales, despre starea pe care o transmite publicului.

Care este scopul unui discurs dacă nu să aibă un impact asupra publicului? Impactul se măsoară după cum afirmă autorul însuși în „acțiuni”, Ideile sunt atât de bune pe cât sunt acțiunile care apar în urma comunicării lor.” (Carmine Gallo). Și cum putem obține acele acțiuni? Prin emoția transmisă auditorului în primul rând.

Aspectul emoțional despre care vorbește Gallo se referă mai ales la identificarea pasiunii. Pentru a avea un discurs de succes, autorul ne recomandă să „eliberăm maestrul din noi”, să „stăpânim arta de a spune povești” și să „facem conversație”. Pe scurt, mai întâi ne identificăm pasiunea, acel lucru despre care am vorbi oricui, oricând, oriunde, apoi, îl integrăm în discursul nostru spunând o poveste (publicul adoră să asculte povești) și nu în ultimul rând, exersăm povestea până când vom avea impresia că povestind, purtăm o conversație obișnuită cu un prieten.

Elementul noutății ține de partea de logos în care se transmite informația necunoscută pentru public într-o formă originală. Gallo își îndeamnă cititorii să „ofere momente care să lase publicul cu gura căscată” deoarece acelea sunt momentele de „Aha!” care rămân în mintea interlocutorilor chiar și după terminarea unei prezentări. Tot aici, autorul ne amintește că este important să ne „destindem”. Chiar dacă subiectul discutat este unul cât se poate de serios, este important să aducem o notă de umor în discursul nostru. Astfel, publicul se va destinde și el și se vor „dărâma toate zidurile”.

Comandă cartea Vorbește ca la TED, de Carmine Gallo, cu reducere, de la Elefant, Cartepedia sau Libris.

Ultima parte face referire la etos, iar ca prim sfat, Carmine Gallo încurajează încadrarea în limita de timp impusă. Pentru discursurile TED aceasta este de, nici mai mult, nici mai puțin de, 18 minute. Se consideră că acesta este intervalul de timp perfect pentru o prezentare reușită fiind suficient atât pentru a convinge, cât și pentru a menține atenția publicului. De asemenea, este important ca prezentarea să fie multisenzorială,  să ofere material pentru toate cele cinci simțuri, văz, auz, miros, gust și pipăit, sau măcar pentru cât mai multe dintre acestea. Și, nu în ultimul rând, e important să „rămânem pe drumul nostru”. În general, oamenii nu pot exprima sentimente sau trăiri pe care nu le-au simțit ei înșiși, firește, cu condiția să nu fie actori, iar autorul vrea să ne reamintească acest lucru în finalul cărții.

„Acum, mi-ar plăcea să dai la o parte tehnicile și elementele științifice și să vorbești din inimă. E adevărat, tot ce am discutat nu va avea niciun sens dacă joci un rol.” (Gallo, p. 308).

Concluzii

Gallo a adunat în cartea sa despre arta comunicării gânduri, tehnici, idei și sfaturi ale sale sau ale altor specialiști în diverse domenii și le-a redat într-un mod ușor de înțeles pentru orice cititor.

Vorbește ca la TED este o carte ce se încadrează cu succes în categoria cărților de dezvoltare personală, o carte care se citește cu un pix și o agendă pentru notițe în apropiere, o carte care face puțină lumină în lumea discursurilor atât de înspăimântătoare pentru mulți dintre noi.

Cu toții suntem puși în situația de a ține prezentări, fie că este vorba despre prezentări la școală, la birou, prezentări publice sau de orice alt tip. De ce să nu fim și pregătiți pentru ele?

Cartea lui Carmine Gallo vine ca un ajutor oferit în contruirea mai întâi a structurii discursului și apoi a conținutului. Firește, nu toate tehnicile și sfaturile se pot pune în aplicare în orice situație, de aceea este foarte importantă adaptarea la context. Autorul ne-a oferit însă un ghid la care să apelăm oricând avem nevoie.

Ultimul paragraf al cărții Vorbește ca la TED ne reamintește că pentru a avea succes nu trebuie să îi imităm pe ceilalți, ci să ne croim propriul drum:

„[…] fiecare persoană trebuie să-și găsească propria pasiune față de un subiect, ca să intre într-un contact autentic cu publicul. Și mai presus de orice, nu încerca să fii Tony Robbins, dr. Jill, Bono, Sheryl Sandberg, Richard Branson sau oricine altcineva dintre oamenii despre care ai citit în această carte. Ei și-au croit propriul lor drum, pentru ei înșiși, și au mers pe el excepțional de bine. Rămâi pe drumul tău. Îmbrățișează acest spațiu. Fii sincer cu sinele tău real – cea mai bună reprezentare posibilă a ta.” (Gallo, p. 316).

Alina Vladoi
15