În căutarea identității (recenzie la cartea “Narcis și Gură-de-Aur”, de Hermann Hesse)

Hermann Hesse – Narcis și Gură-de-Aur, trad. Ivan Deneș, ed. RAO, 2014

Cumpara cartea cu reducere si transport gratuit de aici.

narcis-si-gura-de-aurHermann Hesse (1877-1962) a câștigat Premiul Nobel pentru Literatură în 1946. De același autor, v-am mai recenzat Lupul de stepă și Jocul cu mărgele de sticlă. Are mai multe romane traduse în limba română, Siddhartha sau Călătoria spre Soare-Răsare fiind unele dintre cele mai cunoscute.

Hermann Hesse este unul dintre cei mai inteligenți autori pe care i-am „descoperit”. Cine a citit Jocul cu mărgele de sticlă înțelege ce spun. Nici romanul de față nu se dezice de la inteligența narativă și stilul hessian. Nu se poate considera o carte de mari dimensiuni, dar este destul de impresionată ca și conținut și ridică niște probleme importante precum: regăsirea personală, legătura strânsă cu copilăria care nu dispare deloc, antisemitismul în perioade de criză (cum ar fi ciuma), căutarea neîncetată a ceva pe care nu-l putem identifica decât atunci când este prea târziu și nu mai putem face nimic etc.

Narcis este un tânăr dascăl dintr-o școală monahală, ajungând rapid de la statutul de elev la cel de dascăl datorită inteligenței și dedicării. Drumul îi pare clar și, îndrumat de mentorul său, abatele Daniel, dar și datorită abilității de a citi în sufletele oamenilor, Narcis ajunge un tânăr admirat și cu un viitor promițător în mănăstire.

Pe de altă parte, Gură-de-Aur, un tânăr blond, cu față gingașă și personalitate care-i atrage pe toți, este trimis la școală de tatăl său. Când acesta se întâlnește prima dată cu Narcis, fiind două firi opuse, se recunosc imediat ca două jumătăți care, puse împreună, se completează. Dacă Narcis știa care va fi drumul său, Gură-de-Aur se lupta cu multe incertitudini, din cauza copilăriei necunoscute și aceea ce-i băgase tatăl său în cap, când îl împinsese pe drumul monahal, convins că asta este misiunea lui în viață. Numai prietenia cu Narcis scoate la iveală secrete bine tăinuite în sufletul tânărului și admiratului Gură-de-Aur.

„- Uită-te, zise el, există un singur punct în care-ți sunt superior: eu sunt treaz, în vreme ce tu ești abia pe jumătate treaz, iar câteodată ești adormit de-a binelea. Treaz îl numesc pe acela care, folosind rațiunea și conștiința, se cunoaște pe sine, își cunoaște forțele, impulsurile și slăbiciunile cele mai intime, neraționale, și știe să țină seamă de ele. A învăța asta, iată rostul pe care-l poate dobândi pentru tine întâlnirea noastră. La tine, Gură-de-Aur, spiritul și natura, conștiința și lumea viselor sunt foarte depărtate unele de altele. Tu ți-ai uitat copilăria, ea caută să te recâștige în adâncurile sufletului tău. Te va face să suferi până îi vei da ascultare. Ajunge! Precum ți-am spus, sunt mult mai treaz ca tine, în privința aceasta își sunt superior și de aceea îți pot fi de folos. În toate celelalte, dragule, tu îmi ești superior – mai precis îmi vei fi superior de îndată ce te vei găsi pe tine însuți” p. 50 – acest dialog, unul dintre multele inteligent construite, rezumă foarte bine apropierile și deosebirile dintre cei doi.

Gură-de-Aur, trezit la realitate, își dă seama că viața monahală nu este ceea ce și-a dorit și pleacă în lume. Din femeie în femeie, Lise, Lydia și alte multe nume pe care le uită, Gură-de-Aur caută și caută, suferă de frig și de foame, caută mereu ceva, ajunge să comită și crime, dar nu se oprește nicăieri pentru a se stabili. Anii trec, acesta ajunge și sculptor în grija meșterului Niklaus, însă este îndemnat iar să plece. Timpurile se schimbă și ciuma apare în lume. Aici ni se prezintă scene destul de șocante ale acestei bolii urâte, iar tema antisemitismului este destul de relevant sugerată de autor. Dar Gură-de-Aur nu este atins de ea. Ani mai târziu, soarta face ca el să se întâlnească cu abatele Ioan, adică Narcis – nume pe care nu-l mai poartă. Și se reîntoarce la mănăstire, legându-și iar vechea prietenie. Dar oare va rămâne definitiv aici, de data asta?

Răspunsul, dar și multe altele, le veți afla citind cartea (nu spatele copertei, unde cei de la RAO s-au gândit să dezvăluie finalul).

Cartea o poti cumpara si de aici. Are si reducere si transport gratuit.

4